گفتارهای استاد معمار منتظرین
... و خدا در همین نزدیکی است

با سلام

وب جدید مشکات با نشانی meshkat.blog.ir با مطالب متنوع تر و جامع تر در خدمت دوستان عزیز می باشد . لازم به ذکر است دوستان می توانند در وب مشکات سخنرانی های استاد معمارمنتظرین را هم به صورت فایل صوتی و هم به صورت متنی دریافت نمایند (البته به دلیل تازه تاسیس بودن وب مشکات فعلا بخشی از سخنرانی های استاد معمارمنتظرین آماده است و انشاالله به مرور زمان تکمیل خواهد شد ) یاعلی


برچسب‌ها:
شنبه ٢٩ مهر ۱۳٩۱ .:. ۱٢:۳٠ ‎ق.ظ .:. حسین نظرات ()

با سلام خدمت تمامی دوستان ارجمند ؛

لازم به ذکر است این بنده حقیر یک وبلاگ جدید به نام مشکات به آدرس meshkat.blog.ir ایجاد کرده ام که در زمینه نشر معارف اهلبیت علیهم السلام و بیانات رهبر معظم انقلاب و مسائل مذهبی دیگر انشاالله به توفیق خدا فعالیت خواهد داشت.از دوستان عزیز خواهشمندم این وبلاگ را به دوستان معرفی نمایند . در ضمن انشاالله مطالب استاد معمار منتظرین هم به صورت نکته ای ارائه خواهد شد . یاعلی


برچسب‌ها:
یکشنبه ٩ مهر ۱۳٩۱ .:. ۱:٢٩ ‎ب.ظ .:. حسین نظرات ()

عنوان بحث : معرفت نفس یعنی چه ؟

  • از مسائلی که موجب آرامش و طمانینه باطنی انسان خواهد بود و قلب انسان آرام خواهد گردید اعتقاد  به مساله معاد است.در قرآن کریم آمده است:« من آمن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم  و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون »

  • راحت ترین راه برای فهم مساله آخرت و مسائلی که مربوط به سفر آخرت است البته به شرط استعانت از خدای متعال راه معرفت نفس است .
  • در سیر در آفاق اگر کسی بخواهد طبیعت را بشناسد ، احتیاج دارد از بیرون از وجود خودش هم استفاده نماید ؛ ولی نفس را خدای متعال به گونه ای آفریده است که در وجود خودش به بیرون هیچگونه احتیاجی نخواهد داشت . تمام موجود نفس محتاج به پروردگار عالم است .

  • بزرگان برای فرمایش نبی مکرم اسلام که فرمودند : « من عرف نفسه فقد عرف ربه » تعابیر متفاوتی به کار برده اند اما بهترین و لطیف ترین معنائی که در این زمینه ذکر شده است تعبیر من عرف فقر نفسه فقد عرف ربه است .

  • بر اساس کمال الجود بذل الموجود خدای متعال همه چیز را در این نفس قرار داده است . منتها نفس را برای چه خلق کرده است ؟ برای اینکه مَثَلی برای او خلق بشود که در قرآن کریم آمده است : و له المثل الاعلی .
  • سر اینکه در مکتب شیعه این قدر وسیع روی محبت مولا علی علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام تاکید شده است این است که زمانی که عبد محبت این حضرات را چشید ، خواست محبوب بر خواست خودش مقدم خواهد افتاد و این جاست که الوهیت از بین می رود . برای همین است که رسول الله الاعظم فرمودند : سید الاعمال حب علی .

  • شخصی نزد رسول اکرم علیه السلام آمد :
    فقال:فکیف الطریق الی معرفت الحق ؟قال :معرفه النفس.

    فقال:فکیف الطریق الی موافقه الحق؟قال :مخالفه النفس.

    فقال:فکیف الطریق الی رضاء الحق ؟قال :سخطه النفس .

    فقال:فکیف الطریق الی وصل الحق ؟قال :هجر النفس.

    فقال:فکیف الطریق الی طاعه الحق ؟قال :عصیان النفس.

    فقال:فکیف الطریق الی ذکر الحق ؟قال :نسیان النفس.

    فقال:فکیف الطریق الی قرب الحق ؟قال :التباعد من النفس
    .
    فقال:فکیف الطریق الی انس الحق ؟قال :وحشت من النفس.

    فقال:فکیف الطریق الی ذالک ؟قال :الاستعانه بالحق علی النفس.

 


برچسب‌ها: آرامش در قرآن, معمار منتظرین, معرفت نفس

ادامه مطلب
یکشنبه ٢ مهر ۱۳٩۱ .:. ٩:٠٥ ‎ق.ظ .:. حسین نظرات ()

عنوان بحث : راه رسیدن به اسرار معاد

  • از ارکان آرامش داشتن باطن انسان ، ایمان به آخرت است. خدای متعال در آیه62 بقره فرموده است:«من آمن بالله و الیوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم  و لا خوف علیهم و لا هم یحزنون »
  •  اگر کسی بخواهد خدای متعال را دوست داشته باشد ملاقات خدا ، جدای از دوستی خدای متعال نیست . مگر می شود انسان کسی را دوست داشته باشد ولی میل ملاقات او را نداشته باشد . مساله معاد به معنای ملاقات با پروردگار عالم است.
  • بیست و یک 21 آیه شریفه از قرآن کریم مساله لقاء الله را مطرح کرده است که یکی از بارزترین آیات ، آیه 110 سوره کهف است .
  • اولین مقصد ، آشنائی با خدای متعال است . هر کس می خواهد با قبر و قیامت آشنا بشود باید با خدای متعال آشنا بشود . تمام منازل قیامت منازل معرفت خداست و در دل آنها منازل معرفت نفس خوابیده است .
  • در آیه 14 اسراء آمده است :
    « اقرأ کتابک کفی بنفسک الیوم علیک حسیبا » ؛ به تعبیر این آیه شریفه اینکه انسان وجود و نفس خودش را مشاهده کند و با زوایای وجودی اش آشنا بشود کفایت می کند .
  • بهترین زمان برای مطالعه کتاب نفس،برزخ است و برزخ در این عالم بین الطلوعین است.بهترین راه مطالعه کتاب نفس،فکر کردن و تفکر است . در حالات و شرایط و نیات و عنایات حق تعالی و .. تفکر شود و البته خدای متعال هم هادی است و انسان را به تدریج در مسیر هدایت قرار می دهد .
  • در زیارت جامعه کبیره که از وجود مطهر حضرت هادی علیه السلام نقل شده است آمده است : انفسکم فی النفوس ؛ یعنی یکی از معانی معرفت نفس این است که نفس را کنار بزنیم تا بتوانیم جمال دل آرای حضرات اهل بیت علیهم السلام را مشاهده کنیم .

برچسب‌ها: آرامش در قرآن, معمار منتظرین, اسرار معاد

ادامه مطلب
شنبه ۱ مهر ۱۳٩۱ .:. ۳:۳٢ ‎ب.ظ .:. حسین نظرات ()

عنوان بحث : نقش ایمان در از بین بردن شرک

  • از عواملی که باعث ظهور خوف و حزن در انسان می شود ، شرک خفی است که در باطن انسان آشکار می شود .
  • خدای مهربان در سوره زمر فرموده است : من همه گناهان را می بخشم . ولی دو  مرتبه در سوره نساء فرموده است : من شرک را نمی آمرزم.  
  • شرک خفی چیست ؟خداوند در آیه 106 سوره یوسف می فرماید :
    « و ما یومن اکثرهم بالله الا و هم یشرکون » ؛ اکثر اینها ایمان نیاورده اند به خدا در حالی که مشرک هستند .
      از امام صادق علیه السلام درباره این آیه سوال شد که یابن رسول الله چگونه می شود انسان ایمان داشته باشد و مشرک هم باشد ؟ حضرت صادق علیه السلام فرمودند:
    1- تحویل الخاتم :مثلا انگشترتان را برگردانید که با دیدن آن یادتان بیاید که با فلانی قرار دارید .
    2 - قول الرجل: لولا فلان لهلکت ؛ اینکه مرد بگوید اگر فلانی نبود من هلاک می شدم .
  • راغب اصفهانی درباره معنای شرک خفی آورده است : « و هو مراعات غیر الله معه فی بعض الامور » شرک خفی مراعات غیر خدا در برخی امور همراه با خداست   .
  • اولین ثمره شرک خفی خوف است. حال انسان گرفته می شود. بی حوصله است. ذات افدس اله در قرآن کریم می فرماید : آنهایی که برای خدا شریک قرار می دهند ، « فتقعد ملوما مخزولا » می شوند. هیچ راهی برای فاصله گرفتن از شرک خفی نیست، مگر اقرار به« لا اله الا الله » که آغاز ایمان است.
  • علامت کسی که از شرک رهایی یافته این است که علاوه بر رهایی از خوف و حزن، از بدبینی نسبت به عالم وجود هم رهایی یافته است .
  • پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند : « الطیره شرک » بدگمانی شرک است . چرا طیره و بدگمانی و بدینی شرک است ؟ همه می دانیم خداوند در قرآن کریم فرموده است : بیده الخیر ؛ یعنی نظام ملک و ملکوت که به دست خداست و دست خدا هم مطلقا خیر است . حالا اگر کسی بدبین و بد گمان شود باید این مطلب مصداق پیدا کند که کس دیگری در خلقت باشد که دستش بدی و شر باشد و این همان دوبین شدن و در نهایت همان شرک خفی است .


برچسب‌ها: آرامش در قرآن, معمار منتظرین, شرک خفی

ادامه مطلب
سه‌شنبه ٧ شهریور ۱۳٩۱ .:. ٤:٠۸ ‎ب.ظ .:. حسین نظرات ()

عنوان بحث : تاثیر ایمان در آرامش

  •  از آیه 62 بقره فهمیده می شود که سه عامل اساسی در نداشتن خوف و حزن دخالت دارند :
    الف) ایمان به خدای متعال ب) اعتقاد  به معاد و قیامت ج) انجام عمل صالح
  • رسول مکرم اسلام فرمودند : « افضل الایمان ان تعلم ان الله معک حیث ما کنت » بالاترین درجه ایمان آن است که بدانی هر کجا که باشی خدای متعال با تو است.
    مطلب مهم در فرمایش شریف رسول اکرم علیه السلام این است که آغاز ایمان با علم است . عالم ترین مردم ، مقربترین مردم هستند به درگاه احدیت .البته این علمی که ما بیان می کنیم در قلب انسان جای می گیرد :اللهم اجعل لی فی قلبی نورا و بصرا و فهما و علما .
  •  از کجا بدانیم که خدای متعال همواره همراه ماست ؟ منبع فهم این مطلب بیرون از وجود انسان نیست بلکه تماما در وجود انسان نهفته است . اگر هم در بیرون آیاتی باشد ، آن آیات انسان را به درونش راهنمائی می کند . یک معنای معرفت نفس این است که بروید بدانید که خدای متعال همواره با شماست .
  • اگر کسی  این مطلب را ادراک بکند که ذات اقدس اله همواره با اوست :
    الف ) کارهایی را که خدای متعال دوست ندارد انجام نمی دهد .
    ب) دچار وحشت و خوف و حزن نمی شود . 
  • ایمان یک مقدمه ای دارد که تا آن حاصل نشود این دلهره ها و دلواپسی ها از بین نخواهد رفت . بالاترین مقدمه ایمان در قرآن کریم « کافر شدن به طاغوت » است . خدای متعال در قرآن فرموده است:«فمن یکفر بالطاغوت و یومن بالله »
  • شخصی نزد رسول خدا آمد و عرض کرد : یا رسول الله ! چه کار کنم که ایمانم کامل بشود ؟ حضرت علیه السلام فرمودند : « حسن خلقک ، اخلاقت را نیکو کن » ؛ این حسن خلق میوه و نتیجه ی دانستن معیت خداوند با انسان است .
  • رسول الله الاعظم فرمودند : ایمان آن است که بدانی هر آن چه به تو رسیده قرار بوده برسد و هر آن چه هم به تو نرسیده قرار نبوده برسد.


برچسب‌ها: آرامش در قرآن, معمار منتظرین, تاثیر ایمان

ادامه مطلب
سه‌شنبه ٧ شهریور ۱۳٩۱ .:. ۸:۱٢ ‎ق.ظ .:. حسین نظرات ()

عنوان بحث : تبعیت از هدایت الهی اولین راه تحصیل آرامش

  • به ترتیب آیات الهی در آیه 38 سوره بقره اولین گروه که دارای آرامش باطنی هستند کسانی اند که از هدایت الهی تبعیت می کنند.
  • اولا هادی خود ذات مقدس الهی است . یکی از اسماء خداوند هم اسم مبارک هادی است . در آیات قرآن کریم هم خداوند عالم هدایت را مختص خود می داند .
  • در قرآن کریم چهار مصداق برای هدایت بیان شده است :
    الف ) اولین مصداق هدایت خود قرآن کریم است ؛ « شهر رمضان الذی انزل فیه القرآن هدی للناس »
    ب ) دومین مصداق هدایت ، عترت است .
     هدای در مجموعه روایات آل الله تعبیر به اهل بیت علیهم السلام شده است
    ج ) سومین مصداق هدایت ، بیت االله الحرام است . در قرآن هم آمده است :
     «ان اول بیت وضع للناس للذی ببکه مبارکه فیه آیات بینات مقام ابراهیم هدی للعالمین»
    د) چهارمین مصداق هدایت ، تورات و انجیل است .
    در آیه 4 سوره مبارکه آل عمران آمده است : « و انزل التورات و الانجیل من قبل هدی للناس »
  • در قرآن کریم چهار نتیجه برای تبعیت از هدایت الهی عنوان کرده است :
    1) نداشتن خوف
    2) نداشتن حزن
    3)عدم گمراهی و ضلالت « فمن تبع هدای فلا یضل و لا یشقی »
    4) ذات اقدس اله فرموده است : « لتکبر الله علی هدی»
    کسانی که به هدایت الهی راه یافته اند خداوند متعال را بزرگ می دانند .
  • مطلب مهم و اساسی این است که « هدایت الهی » چیست ؟
    در جلد اول تفسیر برهان جناب عیاشی از جابر بن عبد الله انصاری نقل می کند که : از امام باقر علیه السلام از تفسیر آیه « فمن تبع هدای فلا خوف علیهم و لا هم یحزنون » سوال کردم . امام باقر علیه السلام فرمودند : تفسیر الهدی علی علیه السلام .

برچسب‌ها: آرامش در قرآن, معمار منتظرین, تبعیت از هدایت الهی

ادامه مطلب
دوشنبه ٢ امرداد ۱۳٩۱ .:. ۱:۳٥ ‎ب.ظ .:. حسین نظرات ()

عنوان بحث : خوف و حزن دو مانع آرامش

  • خوف : احتمال وقوع امری مکروه یا مخالف با وجود انسان .
  • حزن : گاهی نفس انسان خشن می شود و در اثر این حالت غم سراغ انسان می آید ، غم که آمد قبض دل رخ می دهد و میوه قبض دل حزن است .
  • این حالتی را که انسان دیگر خوف و حزن نداشته باشد تعبیر به « امن »می کنند و مقام امن از ایمان بالاتر است چون امن منشا ایمان است . خدای متعال در قرآن کریم فرموده است :« الذین آمنوا و لم یلبسوا ایمانهم بظلم اولئک لهم الامن »
  • در قرآن کریم خوف از خدا و شیطان مطرح شده است.منشا خوف از خدا معرفت است و منشا خوف از شیطان جهل است .
  • تمام کسانی که آرامش باطنی ندارند مبتلا به خوف و حزن هستند،خوف برای آینده و حزن برای گذشته است و نکته مهم این است که گذشته و آینده وجود ندارد.
  • خدای متعال در گذشته بوده و حال هم که هست و در آینده هم خواهد بود ، زمانی که انسان این هستی را رها کرده و به نیستی خودش گرفتار می شود مبتلا به خوف و حزن می شود .
  • انسان باید ریشه خوف و حزن که نفس است را از بین ببرد.خدای متعال در آیه 6 سوره جمعه علامت اولیای خدا را آرزوی موت می داند و موت هم به معنای تعطیل شدن نفس و ادعای الوهیت نفس است .

برچسب‌ها: معمار منتظرین, آرامش در قرآن, خوف و حزن

ادامه مطلب
چهارشنبه ٢٤ خرداد ۱۳٩۱ .:. ٢:٥۳ ‎ب.ظ .:. حسین نظرات ()
درباره وبلاگ

ادخلوها بسلام آمنین .... یاعلی
نويسندگان
امکانات وب

طراح قالب
ثامن تـــم